گردشگری جامعه‌محور، روند جدید سفر در پساکرونا

گردشگری جامعه‌محور، روند جدید سفر در پساکرونا

گردشگری جامعه‌محور (گردشگری مبتنی بر اجتماع)، نوعی گردشگری است که جوامع محلی در مدیریت گردشگری و مدیریت زنجیره تامین آن شرکت می‌کنند.

به نقل از نیوز، به همان اندازه که تعطیلات ناشی از خانه‌نشینی (ماندن در خانه یا استی هوم) در حال افزایش است، افراد بیشتری تصمیم می‌گیرند که تعطیلات را در حیاط خانه خود بگذرانند و آنچه هزینه می‌کنند مستقیما در جامعه سرمایه‌گذاری ‌شود. در گردشگری جامعه‌محور، افراد بومی، گردشگران را به جامعه خود دعوت کرده و به آن‌ها محل اقامت ارائه می‌کنند و به‌عنوان مدیر زمین، کارآفرینان، ارائه‌دهندگان خدمات و محصولات و کارگران، ضمن کسب درآمد فرهنگ و ارزش‌های سنتی خود را به گردشگران معرفی می‌کنند. همچنین درآمد حاصل از هزینه‌های گردشگران، علاوه بر کمک مالی به ساکنان محلی، در حفظ منابع و میراث جامعه نیز مفید خواهد بود.

گردشگری جامعه‌محور چه چیزی عرضه می‌کند؟

گردشگری جامعه‌محور به بازسازی معیشت افراد محلی کمک و از توسعه اقتصادی حمایت می‌کند. همچنین بذر تعادل و پایداری مالی و اجتماعی را می‌کارد، به این معنی که دستیابی به موفقیت برای آینده کشورهای درحال‌توسعه با اقوام، قبایل یا گروه‌های بومی زیاد را تضمین کند.

زمانی که گردشگری جامعه‌محور به روش صحیح اداره و مدیریت ‌شود، برای همه وضعیتی برد-برد خواهد بود، زیرا افراد و مشاغل محلی توسط گردشگران برای توسعه بیشتر پشتیبانی می‌شوند، مسافران با رضایت و حس وابستگی بیشتری به شهرشان برمی‌گردند و همه افراد فعال در گردشگری می‌توانند برای زندگی خود درآمد کسب کند. این مورد پس از بحران بیماری کووید- ۱۹ که گردشگری ” عادی جدید ” شروع به بازگشت می‌کند، بسیار مهم خواهد بود.

چگونه گردشگری جامعه‌محور بازتعریف می‌شود؟

بر اساس نظرسنجی درباره روند سفر در پساکرونا، ۶۹ درصد گردشگران انتظار دارند شرکت‌های مسافرتی تغییراتی در پروتکل‌های بهداشتی و ایمنی ایجاد کنند. با شروع سفرهای دوباره، گردشگری نیز در سراسر جهان به روال عادی برمی‌گردد و گردشگری جامعه‌محور، شامل راهنمایان و همکاران، ممکن است ملاحظات عملی جدیدی در سفرها ایجاد کنند تا اطمینان حاصل شود که گردشگران احساس امنیت و اطمینان بیشتری برای سفرهای جدید دارند.

مدل موفق گردشگری در جامعه نیاز به ترکیبی از توسعه مهارت‌های گردشگری و اجتماعی دارد که شامل همه ذینفعان و همکاری افراد با یکدیگر است. به‌عنوان‌مثال، راهنمایان گردشگری محلی همیشه دانش عمیق فرهنگی و بینش درونی در مورد آداب‌ورسوم مقصد خود دارند و گردشگری جامعه‌محور ممکن است توسط شرکای گردشگری شروع به سرمایه‌گذاری در آموزش افراد محلی برای صلاحیت حرفه‌ای گردشگری کند تا بازدیدکنندگان تجربه‌ سفر واقعی به‌جای موارد عمومی داشته باشند.

علاوه بر اینکه افراد محلی به‌عنوان راهنمای گردشگری برای استقبال از بازدیدکنندگان و کار موثر آموزش‌ دیده‌اند، افراد بومی می‌توانند تاثیرات بالقوه گردشگری را بر جامعه خود و بالعکس مدیریت کنند. در حال حاضر این اجتماع، نه‌تنها در مدیریت بلکه در مالکیت نیز مشارکت دارد که این امر برای اطمینان از یک‌روند عادلانه توسعه و تصمیم‌گیری ضروری است و هر فرد سهیم می‌تواند از صنعت گردشگری بهره‌مند شود. شرکای گردشگری باید هنگامی‌که اعتماد به همکاری با این اجتماع را جلب کردند، محدودیت‌های خاصی را در مشاغل خود درک کنند و سعی کنند تا از ساخت فعالیت‌های غیراصولی و غیرعادی برای حفظ اجتماع محلی عادی جلوگیری کنند.

چرا گردشگری جامعه‌محور روند جدید سفر خواهد بود؟

گردشگری جامعه‌محور، مفهومی است که بر اختلاف اقتصادی و اجتماعی بین گردشگران و افراد محلی تاکید دارد که در صنعت گردشگری بسیار مهم است. درخواست سفر به‌صورت مستقیم، نام گردشگری جامعه‌محور نیست. بااین‌حال، بسیاری از تجربیات به‌دست‌آمده در این نوع گردشگری مناسب برای تامین بسیاری از نیازهای بازارهای مختلف گردشگری، به‌ویژه با تقاضای جدید هماهنگ است.

گردشگری جامعه‌محور ایجاد تبادلات فرهنگی بین گردشگران و افراد محلی است و جامعه به‌طور هم‌زمان از این مزایا، بهره‌مند خواهد شد. گردشگری جامعه‌محور نوعی گردشگری پایدار (یا مسئولانه) است، زیرا ضمن کمک به درآمدزایی، اشتغال و حفاظت از اکوسیستم‌ها، تاثیرات منفی بر محیط و جامعه را به حداقل می‌رساند. با گردشگری جامعه‌محور، گردشگران می‌توانند تجربه‌های الهام بخشی از فرهنگ و طبیعت را بر اساس جنبه‌های خاص زندگی محلی داشته باشند که اعضای جامعه با آن، احساس غرور و رضایت می‌کنند و آن‌ها را با بازدیدکنندگان به اشتراک بگذارند.

نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد که گردشگران به‌طور فزاینده‌ای در جستجو و مایل به پرداخت هزینه‌های تجربیات منحصربه‌فرد هستند، به‌ویژه آن‌هایی که به جوامع محلی سود می‌رسانند. این بدان معنی است که اگر گردشگری جامعه‌محور رونق یابد، گردشگران بیشتری سفرهای مسئولانه را انتخاب می‌کنند.

هدف نهایی سفر، دیدن مکان‌های دیگر و ایجاد ارتباط با افراد محلی برای کشف سنت‌ها، سبک زندگی و سایر ویژگی‌های منحصربه‌فرد آن‌هاست. ازآنجاکه بسیاری از کشورها در کاهش محدودیت‌های سفر برای بازگشایی گردشگری بسیار هوشیار هستند، ماندن در خانه در حال تبدیل‌شدن به مدل جدید سفر است و در حال حاضر، به دنبال این گرایش، ساکنان درحالی‌که به آن کمک مالی می‌کنند، می‌توانند در مورد اجتماع خود اطلاعات بیشتری کسب کنند. همچنین، جامعه در حال حاضر برای آموزش افراد خود، بازسازی استی هوم (زندگی کردن با یک خانواده محلی)، اجرای بازدیدهای مزرعه، کلاس آشپزی یا کارگاه‌های آموزشی در حال آماده‌سازی پس از بازگشایی گردشگری بین‌المللی، سرمایه‌گذاری کرده و وقت می‌گذارد.