چگونگی تغییر شماره حساب‌ در سامانه تامین‌اجتماعی/تبعات اطلاعات اشتباه به‌عهده مستمری‌بگیر است

چگونگی تغییر شماره حساب‌ در سامانه تامین‌اجتماعی/تبعات اطلاعات اشتباه به‌عهده مستمری‌بگیر است

تهران – ایرنا – سرپرست اداره‌کل مستمری‌های سازمان تأمین‌اجتماعی ضمن تشریح خدمات سامانه غیرحضوری این سازمان برای مستمری‌بگیران گفت: مستمری‌بگیران در تکمیل مولفه‌های اعلام شماره حساب بانکی دقت کنند؛ زیرا هرگونه تبعات ناشی از تکمیل اطلاعات اشتباه به عهده مستمری‌بگیران خواهد بود.

مجتبی طهماسبی درباره جزئیات خدمات غیرحضوری سامانه تامین اجتماعی و نیز چگونگی تغییر شماره حساب بانکی در این سامانه به خبرنگار ایرنا گفت: مستمری‌بگیران جدید و همچنین بیمه‌شدگان برای تغییر شماره حساب بانکی خود در این سامانه می‌توانند با استفاده از بخش «اعلام شماره حساب بانکی ویژه مستمری‌بگیران» شماره حساب شخصی خود را به شعبه مربوطه اعلام کنند.

وی تاکید کرد: مستمری‌بگیران در تکمیل مولفه‌های اعلام شماره حساب بانکی دقت داشته باشند؛ زیرا هرگونه تبعات ناشی از تکمیل اطلاعات اشتباه به عهده مستمری‌بگیر خواهد بود.

بانک‌های طرف قرارداد با سازمان تأمین اجتماعی

سرپرست اداره‌کل مستمری‌های سازمان تأمین ‌اجتماعی همچنین اعلام کرد: بانک رفاه کارگران، ملی ایران، ملت، تجارت، سپه و صادرات از جمله بانک‌های طرف قرارداد با سازمان تأمین اجتماعی به شمار می‌روند.

وی یادآور شد: انتخاب هر یک از بانک‌های نام‌برده توسط مستمری‌بگیران انجام می‌شود و اجباری در تعیین نوع بانک وجود نخواهد داشت.

چگونگی تغییر شماره حساب‌ در سامانه تامین‌اجتماعی/تبعات اطلاعات اشتباه به‌عهده مستمری‌بگیر است

فرآیند واریز مبالغ تعهدات کوتاه‌مدت (همانند کمک هزینه‌های بیکاری، ایام بیماری، بارداری و …) با فرآیند واریز مستمری متفاوت است؛ بنابراین اعلام شماره حساب بیمه‌پردازان ارتباطی به شماره حساب مستمری‌بگیران ندارد.

طهماسبی آشتیانی ادامه داد: به عنوان مثال، باوجود اعلام شماره حساب به سازمان تأمین اجتماعی جهت واریز مبالغ کوتاه‌مدت (در زمان بیمه‌پردازی)، برای دریافت مستمری باید مجددا شماره حسابی جداگانه اعلام شود.

این مسئول یادآور شد: از طریق سامانه خدمات غیرحضوری به آدرس https://es.tamin.ir می‌توان شماره حسابی که مستمری به آن واریز می‌شود را نیز از قسمت «مشاهده شماره حساب بانکی» استعلام کرد.

سازمان تامین اجتماعی اکنون ۴۵ میلیون و ۶۳ هزار و ۲۸۳ نفر از جمعیت کل کشور (یعنی بیش از ۵۳ درصد) را تحت پوشش حمایت‌های بیمه‌ای و درمانی قرار داده است.

اصلی‌ترین سازمان بیمه‌گر در کشور که مطابق با آخرین آمارها ۴ میلیون و ۷۶ هزار و ۷۰۰ نفر را به‌عنوان مستمری‌بگیر اصلی و ۳ میلیون و ۱۲۳ هزار و ۷۴۹ نفر را در قالب مستمری‌بگیر تبعی تحت حمایت قرار داده و در مجموع ۷ میلیون و ۲۰۰ هزار و ۴۴۹ نفر به عنوان مستمری‌بگیر جزو خانواده بزرگ تامین اجتماعی محسوب می‌شوند.

جمعیتی که با پرداخت حق بیمه در دوران اشتغال، کسب سابقه لازم و سن مقرر در قوانین مربوطه می‌توانند در دوران بازنشستگی هم از مزایای معین در قانون این سازمان برخوردار شده و مستمری دریافت کنند.

بیمه‌شدگان برای مشاهده آخرین وضعیت دریافت مستمری خود از این سازمان باید به منوی استعلام وضعیت در سامانه خدمات غیرحضوری تامین اجتماعی مراجعه کرده و ایرادات مربوطه را به ۱۴۲۰ اطلاع دهند.